tisdag 20 januari 2009

Clivia


Nu blommar min Clivia! Det är 12 utslagna blommor och 10 knoppar. På svenska heter den Mönjelilja, men jag kallar min för Binni, för jag har fått ett rotskott av min faster Binni, så den minner mej om henne. Det är en lite ovanligare sort, ljust gul längst in i blomman, sedan vit och laxröd längst ut på blomspetsarna. Clivia växer vild i Sydafrika, och den tillhör amaryllisfamiljen. Men den har ingen stor lök som amaryllisen utan ett kraftigt rotsystem med köttiga rötter.

2 kommentarer:

  1. Min Clivia brukade också blomma vid juletid och däromkring, men sen jag delade den till två blommor så har den inte blommat....tråkigt för det är ju en så fin blomma.

    SvaraRadera
  2. Det brukar ta något år innan den blommar när man delat på den, så den kommer nog igen ska du se:-)

    SvaraRadera