måndag 23 februari 2009

Medelhavsträdgård



Jag håller på o läser en bok som heter Medelhavsträdgård på svenska av Peter Englander, som driver Apotekarns trädgård i Simrishamn. Så härom dagen ringde min mamma o frågade om jag ville följa med på en trädgårdsresa med deras trädgårdsförening. Jag har varit med några gånger förut och det har varit jättebra resor, med intressanta o fina trädgårdar, så jag ville följa med även i år.

I går tittade jag in på www.strandatradgardssallskap.se o läste vilka trädgårdar vi ska besöka. Vad glad jag blir när jag upptäcker att vi ska besöka bl.a. just Apotekarns trädgård i Simrishamn.

Nu i kylan drömmer jag om en medelhavsträdgård. Jag har ju mina medelhavsväxter i garaget och på glasverandan, bl.a. mitt olivträd som är fött o uppvuxet utanför Rom o som jag köpte på en trädgårdsresa till Italien för några år sedan. Som jag släpade hem på flyget o tåget, det var 1,5 m högt. Att jag gillar medelhavsväxter så mycket beror nog på att de liksom jag tycker om mycket sol o värme. Men nu är det kallt o bistert ute så då får man drömma o läsa bra trädgårdsböcker. Här stå mitt italienska olivträd o väntar på sol o värme.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar